Warning: Creating default object from empty value in /home/poland/domains/latam.com.pl/public_html/wp-includes/bookmark.php on line 36

LOT pod kreską

PLL LOTNiestety po raz trzeci z rzędu Polskie Linie Lotnicze LOT kończą pod kreską. Z informacji, do jakich dotarł „Dziennik Gazeta Prawna”, wynika, że w 2010 r. polska linia odnotuje około 200 mln zł straty operacyjnej. Pocieszający jest jedynie fakt, że mogło być jeszcze gorzej. W zeszłym roku strata operacyjna wyniosła 335,3 mln zł. Na szczęście również na minusie, ale mniejszym niż w zeszłym roku, ma być także wynik netto. Można się było tego spodziewać, tym bardziej po tym, jak we wrześniu ogłoszono wyniki cząstkowe. Wobec zeszłego roku przewoźnik zredukował stratę o połowę – bo aż do 64 mln zł. Cały rok pod tym względem będzie jednak lepszy tylko o jedną trzecią. Ujemny wynik netto sięgnie 110 mln zł.

Jak twierdzi zarząd LOT-u na taj zły wynik zaważyło kilka czynników min. wstrzymane loty bo wybuchu wulkanu, remont pasa startowego na lotnisku Okęcie a także ostatnie miesiące roku. Październik, listopad i grudzień są tradycyjnie bardzo złe nie tylko dla LOT-u, ale dla wszystkich linii lotniczych. Eksperci branży lotniczej uważają, że takie dane świadczą o małej konkurencyjności przewoźnika. Wyniki miały być lepsze, ale są, jakie są, bo LOT wciąż przegrywa walkę z zagraniczną konkurencją, uważa Zbigniew Sałek, członek zarządu Międzynarodowego Stowarzyszenia Menedżerów Lotnisk. Wg badań analityków światowego rynku lotniczego w 2010 roku wzrósł ruch pasażerski o 7,7 procent, a towarowy o 20 %, co więc się dzieje z polskim przewoźnikiem?

Może to na rynku paliwowym tak źle wpłynęła na Polskie Linie Lotnicze LOT. W 2008 r. szczytowe poziomy cen ropy doprowadziły do rekordowych – sięgających 16 mld dol. – strat w sektorze. – Ten parametr, stanowiący kluczowy czynnik determinujący koszty operacyjne linii lotniczych, jest w dalszym ciągu trudny do przewidzenia, uważa Bruno Goutard, doradca Euler Hermes ds. sektora samolotowego.

Według Jacka Balcera, rzecznika prasowego PLL LOT mimo iż na rok 2011 przewidywana jest poprawa sytuacji w branży i podwyższenie prognoz, nie można jednak zapominać o kontynuowaniu procesów oszczędnościowych. Linie nie mogą przestać zaciskać pasa, redukcja kosztów i zmniejszenie liczby pracowników są nie wykluczone.

Odpowiedz

Spam protection by WP Captcha-Free